Resnais was commissioned to make this short film as part of a history of World War 2. The chilling title is a direct translation from Hitler's order that anyone who endangered Germany's security would ?vanish without trace in the night and fog (Nacht und Nebel) of the Third Reich?. The film begins in the overgrown ruins of Auschwitz concentration camp, ending with the Nuremberg trials and reminding the audience that responsibility for the horror was not that of the Nazis alone.