Commissioned to commemorate the tenth anniversary of the October Revolution and pay tribute to the Soviet people, protagonist of the 1917 events, this film reconstructs the facts leading up to the said revolution in Petrograd. Although the film was an ideological and propaganda seeking vehicle for the Soviet State, it was censored by Stalin for the appearance of a character who, while having played a key role in the success of the revolution, had later fallen into disgrace: Leon Trotsky, meaning that virtually all of the shots in which he appeared were mutilated.