The war has reached deadlock in the trenches. The French high-command needs to do something big in order to calm public opinion. General Broulard therefore requests the taking of a German stronghold of the similarly ranked Mireau, who in turn informs Colonel Dax of the plans. In charge of the action, and despite his serious misgivings on the subject, Dax goes goes ahead and leads the assault, which turns into a massacre. The second round of troops refuse to charge and General Mireau furiously orders Captain Rousseau to bomb his own men to make them to fight, an order the latter refuses to obey without written orders. The recruits turn around and head back into the trenches. Dax defends three men at the court-martial whom Mireau wants to serve as a lesson by having them condemned to death by a firing squad.