Manchevski came up with the idea for this film while travelling to his native Macedonia after several years of absence. Inspired in his country's civil war, he wrote three simple tales with universal storylines: impossible love in Words (a pure and innocent orthodox monk breaks his vows in order to shelter a terrified young Albanian girl); an unsolvable drama in Faces (the effect of war on an English publisher, sentimentally torn between her husband and her lover); the sterile attempt to understand why one-time friends are now bitter enemies in Pictures (a Macedonian war photographer returns to his country). The connection between these characters and different environments is only uncovered at the end of the film.