Gypo Nolan, a dull-witted, impoverished Dubliner in the middle of the 1922 Sinn Fein Rebellion turns stool pigeon and tells the police where to find Frankie McPhillip, for which he receives a reward of twenty pounds, while Frankie is tracked down by the authorities and takes his own life. When Dan Gallagher, the revolutionaries' leader, seeks Frankie's informer, Gypo places the blame on an innocent man. But before the night is over, Gypo's guilt is evident. While he's sleeping, Gypo's prostitute girlfriend reveals his whereabouts and he is seriously wounded. Seeking refuge in a church, he comes across Mrs. McPhillip as she sits praying. Confessing his treachery to her, she grants him forgiveness as he falls dead.