The Longest Day relates the first 24 hours of a crucial episode in World War II: the Allied invasion of Normandy on 6 June 1944. Eisenhower gives the order setting powerful warfaring machinery in motion - to the surprise of the Germans who didn't expect the attack on that particular day. The Allies head for the Normandy beaches while paratroopers are dropped inland to take key towns and bridges. Bloody battles on all fronts end with D-Day and victory for the Allies, thus able to advance through France as a result of the positions they had taken.