The Making of the Mahatma portrays the transformation process of westernized Indian barrister Mohandas Karamchand Gandhi, apparently vulnerable in his professional and family life, into the historical Mahatma Gandhi who had left India in April 1983 for South Africa with the intention of staying for a year working for a company belonging to Indians who had settled there. He stayed for 21 years. In South Africa he became aware of the repression suffered by non-whites and conceived a war without violence. On his return to India, he was already known as Mahatma, ?great soul?, the man who was to free his country from foreign rule without firing a shot.