Based on the novel by James Jones, The Thin Red Line tells the story of the changes, suffering and discoveries made about themselves by an army rifle company during the World War II Battle of Guadalcanal. The key is to take control of the airfield permitting control over an enormous part of the Pacific and ultimately stem the Japanese advance from island to island. The action takes place as troops are moved in to relieve battle-weary Marine units - from the surprise of an unopposed landing, through the bloody and exhausting battles that follow, to the ultimate departure of those who survived.