A mature Lázaro de Tormes is obliged to convince a court in Toledo that his way of life for the previous thirty years has been due to the need to overcome hunger rather than the desire to commit crime. During his fiery declaration, he mixes past, present and future events with the intention of amusing the audience, while weaving a web of characters and customs from the period and referring with similar irony to the clergy, the powers-that-be and the people. Lázaro de Tormes contains one of the last performances by the great Paco Rabal.