Based on true facts, The Grey Zone is the story of Auschwitz's twelfth Sonderkommando: one of the thirteen consecutive ?Special Squads? of Jewish prisoners placed by the Nazis in the excruciating position of helping to exterminate fellow Jews in exchange for a few more months of life. A chronicle of the struggle by this group of prisoners to organize the only armed revolt that would ever take place at Auschwitz. As the rebellion is about to commence, a group from the unit discovers a fourteen-year-old girl who has miraculously survived the gas chamber and becomes obsessed with saving this one child, although doing so endangers the uprising which could save thousands.