The first time he set eyes on Usúa, Joshe was smitten. But then neither did he go unnoticed by the girl's very pale, almost feverish eyes. The thing is that she has a gifted sight... During the Second Republic, a northern town is deeply shaken by appearances of the Virgin. Dressed in black, crying and with a sword in her hands, the Virgin predicts a terrible war. Or at least that's the story told by the group of kids who claim to have seen her. The Basque valleys fill with believers, the inquisitive and the sceptical. They all want to see the miracle... or the lie. They all want to see the visionaries. And Usúa is one of them.