A music teacher, young Claude tries hard to produce the work of his life. But the noise made by his neighbours drives him to distraction and he delves into a dream world taking him to other periods of great feats, seducing beautiful women (from a courtesan in the court of Louis XIII to a Moorish woman in Algeria) and fantastic adventures. But his friends get worried when Claude starts preferring his fantasies to life in the real world.