Left more or less to get on with life by his parents, 14 year-old Parisian Antoine Doinel slips off the rails during the period marking the change from childhood into adolescence, occasionally running away from school to go to the cinema or to play with his friends. Having discovered that his mother has a lover, he tries to steal an old typewriter, gets thrown out of school and ends up in reform school. But his longing for freedom isn't so easy to suppress.