Bankrupt screenwriter Joe Gillis hides from car repossessors in the garage of a deserted-looking mansion which proves to be the grotesque home of retired silent screen star Norma Desmond. Joe takes refuge there, under Norma's protection, whom, on discovering that Joe is a writer, gives him the job of writing her comeback screenplay, based on her belief that she still has a multitude of adoring fans. Joe feels increasingly closed in as the weeks pass, grasping at reality in the form of a clandestine friendship with script reader Betty Schaefer, who had already rejected several of his originals.