Michael Powell
Bartók's only opera, not staged until 1922, was based on a symbolist libretto written in 1911 by the future film theorist Balazs. The Duke reluctantly opens the seven doors in his castle to show his eighth wife their bloody secrets, before she joins the ghostly wives as darkness becomes total.