The hunt for the German ?pocket battleship', which had been attacking merchant ships in the Atlantic early in World War II, leads a squadron of British cruisers into a fierce battle, before the Graf Spee takes refuge in the neutral port of Montevideo. The script was partly based on Captain Dove's account of being captured by the Graf Spee, whose captain is portrayed with quiet dignity, leading up to his decision to scuttle the ship.