Michael Powell
Inspired by the evacuation of St. Kilda, Powell created two families who stand for the two factions of the remote island of Hirta. The Mansons want to stay and eke out a living in the traditional ways, while the Grays conclude the time has come to seek a better life on the mainland, working on the new trawlers. Andrew Gray wants to marry Ruth Manson, but fate steps in: Ruth's brother Robbie dies while racing against Andrew up to the top of the cliff.