General Candy is caught napping on the eve of a Home Guard exercise, and defends himself by recalling his exploits before and during World War I, which lead to an enduring friendship with Theo and a search for his elusive feminine ideal. Accused of being out of date, he acknowledges the need for new tactics to defeat the Nazis, but reaffirms his own values.