Offenbach's last opera, based on eerie stories by the master of the supernatural tale, E.T.A. Hoffmann, who is featured as the hapless poet, eternally deceived in love - first by the inventor of a mechanical doll with whom he falls in love; then by a Venetian courtesan and her protector; and finally by a dying singer under the influence of the sinister Dr. Miracle.