1961-62. The Algerian War is underway. Lakhdar, an immigrant construction worker, lives in the suburban Paris shantytown of Nanterre. He can no longer bear living alone, far from his family in Southern Algeria. Succeeding in bringing them to France, he starts looking for a decent apartment. He ends up becoming one of those profiteers who exploit their fellow countrymen, even betraying them if need be, unaware that his wife Nora is involved in militant activity. On the point of falling apart, his family is saved by the shantytown solidarity, just as Algeria is celebrating its independence.