The Friedmans are a seemingly typical American family. He is a well-known schoolteacher, she is a housewife, and together they raise their three boys in Great Neck (Long Island). One Thanksgiving, the family is gathered preparing for a quiet holiday dinner when the police break into their home and start searching high and low, arresting Arnold, the father, and his 18 year-old son Jesse. Both are led from the house in handcuffs through a maze of newsmen, lights, cameras and trucks assembled in their front yard. Father and son are indicted for pederasty. The family vehemently declares its innocence, but the Friedmans become the target of the locals' rage. Capturing the Friedmans is a documentary analyzing the elusive nature of the truth seen from the angle of one of the strangest criminal cases in American history.