Anthony Mann
In 11th-century Spain, the Christian kingdoms face the constant threat of the warring Moors. Following one particular battle, Rodrigo Díaz de Vivar (El Cid) liberates some Moorish emirs on their vow never again to attack Castile. His act of mercy is misinterpreted as treason by Count Gormaz, the father of his beloved Chimene, and to protect the family honour El Cid is forced to slay the Count in a duel. Although Chimene vows to have her revenge, she is obliged to marry El Cid upon the bidding of King Ferdinand, but they do not consummate the marriage, and Chimene enters a convent.