Salvador Allende marked my life. I wouldn?t be who I am today if he hadn?t personified the Utopia of a fairer, freer world running through my country at that time. I was there, acting and making movies. I remember the 11 September 1973, a dismal day on which the US supported and fostered a coup d?etat to crush the pacific, democratic revolution taking shape in my far-off country, Chile, eliminating its President of the Republic, Salvador Allende, that ?son of a b....?, as Richard Nixon liked to call him. I?ll never forget the brutality of the dictatorship that installed itself immediately afterwards and stayed for 17 years... Years of suffering, of death, of exile and annihilation of the memory. Now it?s time to remember Salvador Allende, that unsual man - a revolutionary fanatical about democracy to the point of suicide - for historical reasons, certainly, but also for the cruelty surrounding his memory... (Patricio Guzmán).