In 2002 the Spanish House of Commons condemned the 1936 coup d?état against the democratic government of the republic. 28 years had gone by since Franco?s death and the country had experienced pacific transition to democracy. But the voice of the beaten, forgotten and effaced from the Spanish geography during forty years of dictatorship hadn?t entered the country?s democratic collective memory. Foreign exile, formed by thousands of prisoners ideologically opposed to the Franco dictatorship, began in 1936 with the devastating fratricidal conflict of the Spanish Civil War practically concluding with the dictator?s death in 1975.