A biographical sketch of Dolores Ibárruri La Pasionaria, "a symbol of Communist fighting spirit for some, a symbol of the red peril for others, but beyond either of these ideological positions, Dolores Ibárruri represents the miracle that gave a voice to a social class doomed not to have one" in the words of Manuel Vázquez Montalbán.