Robert Wise
An utterly bleak despondent film noir masterpiece, that shows just how important Wise was to the genre, with a trio of bank robbers in a film that combines racism and frustration. Another magnificent jazz soundtrack performed by John Lewis and the Modern Jazz Quartet.