Gaijin (?foreigner? in Japanese) follows the journey made by the director?s grandmother from Japan to Brazil, where immigrants were lured to work in the coffee plantations. Years later, Japan faced such a shortage of labour that it was forced to open its doors to immigrants of Japanese ancestry. But when the Japanese-Brazilians returned to their homeland, they found themselves being treated like foreigners.