Beniamino Lomacchio is starving and penniless. Having lost his house during the war, he finds temporary shelter in a classroom. When school starts again he is forced to look for a new accommodation in a cemetery, of which he is also appointed the guard, but too afraid, he returns to the school only to be thrown out. Finding a luxury apartment, he discovers that a swindler has let it to several tenants at the same time.