James Burke rapidly makes his way up through the ranks to become first officer in the British merchant navy. He enlists aboard the dilapidated Patna with its cargo of Mecca-bound Muslim pilgrims, only to abandon ship in a severe storm, leaving the passengers to their fate. Dismissed from service, Jim drifts around ports in South-East Asia. To redeem himself, he accepts to take a shipment of arms to the village of Patusan, inhabited by natives enslaved by a warlord nicknamed "The General."