Jorge (45) lives with his parents and has been working at a Film Archive for 25 years. He is a film programmer, he makes technical support, and he conducts the film news show at a radio station in Montevideo. Without any other job experience than working at the Film Archive, Jorge loses his position. A Useful Life explores the way Jorge changes his way of living in order to adapt to the new world that appears to him. After all, maybe 'movies' will help him survive.