The film traces the doctrine?s beginnings in the radical theories of Milton Friedman at the University of Chicago, and its subsequent implementation over the past forty years, in countries and situations as disparate as Pinochet?s Chile, Yeltsin?s Russia, Thatcher?s Britain, and most recently the neo-con invasions of Afghanistan and Iraq. The Shock Doctrine will expose the darker side of Friedman?s ideology, which was so unpopular it could only be implemented through the use of torture and repression. Documentary based on the book of the same title by Naomi Klein explaining the rise of disaster capitalism: the exploitation of moments of crisis by government and big business in order to ransack the economies of vulnerable countries.