Juanjo Franco Zabalegi (1934-2008) led a fertile career as a moviemaker, artist, teacher, etc., in San Sebastian. His work includes the short film Nere Erria, an experimental production from 1968 which, making the most of the song of the same title by Lurdes Iriondo, describes the political situation existing during those last years of the Franco regime in the Basque Country.