Before she turned two, Haize?s father, Mikel Goikoetxea, a refugee nicknamed ?Txapela?, was killed by the GAL. With no recollection of the man whatsoever, 25 years down the line she starts asking questions. Itsasoaren alaba is a testimony to an exercise of the memory. Piecing together the testimonies of those who knew him, Haize gradually discovers her father and his time, mixing different worlds and feelings, and converting the spectators into witnesses of the unrepeatable journey to her own roots.