The mystery of the sauce carrying the name of Bizkaia gives us a hint of its origin and ingredients. Also its international nature and the future of our gastronomy, conditioned by our location, our know-how and historical events. The keys to its correct preparation, the existence or not of an original recipe, the sentimental value associated to dishes cooked with it or those truly responsible for its long-standing history. These are some of the questions that beg to be answered.