A film about the feelings of those who favour the participation of women in the "Alarde" arms parades of Irun and Hondarribia and those who oppose it. The celebrations running throughout the day in both towns serve as the backdrop for the story. The first part explains the Alarde since it first started, its history, its mise-en-scene, its composition and its characteristics. The second narrates the beginning of the conflict and how it developed in the early years, in the 90s. The third part looks at the present day through the years 2011 and 2012, reflecting on the present situation of the "Alardes" and their future.