Jesús Bernal has five sons. All are miners, but two of them go to school and have a teacher with liberal ideas. The Bernal family discovers a vein and registers it in their name, only to have it seized by a French company. When there is an explosion, the mine owners refuse to rescue the trapped workers, prompting the brothers to rebel against the company.