The technical dream, deployed towards the exploration of outer space, has also spawned an inverse movement: the opening of a subterranean world. Beneath the modern city lies an immense spider’s on which the visible city sits, and on which it depends; a functional and essential space, but also a symbolic, hidden sphere, the unconscious of the city.