The film follows the eventful tale of the inhabitants of a fictional Castilian village nestling in the heart of the Basque Country called Tellería, which, after 700 years of history, wants to become part of the Basque territory. When the Basque government refuses their request to join the region, an intriguing discovery in the local shrine leads the intrepid villagers to seek annexation to one of the world’s most highly developed nations: Switzerland.