A zookeeper and gardener who have both worked at the local zoo for many years have only seen each other in passing. After bumping into each other at a New Year's Eve bonfire, their friendship begins. Collective Monologue follows them working at the zoo as they engage in long conversations, sharing stories and knowledge about architecture, animals, the future of the zoo, family and history. What starts with active listening and long conversations develops into camaraderie and action.