Daniel Lefebvre is the director of a kindergarten in Hernaing, near Valenciennes, in the north of France. A miner's son, he is passionate about his teaching in a region that was once prosperous but is now plagued by unemployment. Backed by a devoted and highly competent teaching staff, Daniel works with the children to awaken their curiosity and self-expression and stimulate their creativity. One evening, a mother, Mrs. Henry, is late in picking up her daughter, Laetitia. Bending over to kiss her child, she collapses, dead drunk, in the schoolyard. Overcome with shame, she flees, leaving Laetitia and her baby brother...