O gemer is an experimental film on the geographic and historical voyage of the peculiar sound of the so-called "Basque ox carts". Said sound, which could be heard until the decade of the 60s in part of the Bay of Biscay, has now practically disappeared from the Iberian peninsula. The film travels from the silence of the sound in our territory today, until its reappearance, following years of research, in the central area of Brazil. This particular screeching sound (yet in tune) made by the cart when moving forward, questions our senses and our experience of what the world that we see sounds like.