How did the operation against Euskaldunon Egunkaria come about? Why did the Spanish state decide to attack it? What did they hope to achieve by arresting, torturing and publicly humiliating known and prestigious people in the field of Basque cultural activity? Why did the Civil Guard close the only newspaper in the Basque language? This documentary tries to find answers to these questions, focussing on the different keys and factors of the period. The result of an exhaustive investigation, through the testimonials of front-line personalities and thanks to unseen images taken from the archives of the newspaper itself, the film takes the angle of uncovering perspectives and details unknown until now.