The Spanish government announces a referendum to approve an Artificial Intelligence system in the justice administration with the promise of automating and depoliticising the legal process, in practical terms by replacing the judges in courts throughout the country. The referendum sparks a fierce election campaign confronting the Government, in line with the creative technology of the system, and the legal profession, who defend the human nature of justice.