By means of a journey through the life of the filmmaker Benito Ansola and with the writer Miren Agur Meabe by our side, we will travel through the history of Basque cinema, from the germ of both Basque cinema and of films made in the Basque language until their present-day efflorescence. But Miren Agur Meabe won't be alone. On this voyage, we will have magnificent assistants. Myriad eminent Basque filmmakers who have played a lead part in and witnessed its evolution will tell us its story.