This conversation will explore how contemporary cinema addresses the climate crisis, not just as an apocalyptic backdrop, but as a central element shaping stories and characters. The discussion will focus on how women filmmakers are redefining traditional narratives to reflect environmental urgencies, creating a new genre or sub-genre that combines human drama with ecology. In this context, these new voices seek to move away from sensationalism and catastrophism, opting for more nuanced approaches that include stories of resilience, adaptation and the search for solutions.
Len Rowles is a seasoned executive and producer known for her focus on visionary filmmakers and clear genre stories with global resonance. Her role at Climate Spring is to support film and international TV productions weave the climate crisis directly or indirectly into their projects, and provide editorial and market support from development through to distribution. Len joined Climate Spring from Protagonist Pictures, where she built and managed the company’s in-house development and production slate, and produced the inaugural title; Walter Mosley’s The Man in the Basement directed by Nadia Latif, and starring Corey Hawkins and Willem Dafoe for Disney-ESPN’s Andscape. Len also served on Protagonist’s EP team, which secured private finance and structured co-productions on slate projects including The Outrun and The Damned. Prior to Protagonist, Len ran the development slate at two-time Oscar nominated Wildgaze Films and was on the Creative Team at Pathé UK. Len has been drawn to climate storytelling since her earliest films; BIFA nominated Skyborn and BAFTA and EFA nominated Orbit ever after.
Industrial designer trained at the University of Montreal (2005-06) and the Polytechnic University of Valencia (2003-05), Eneko Muruzabal has focused his career on people-centred design, service design and sustainable development. He currently works at Bilibin Circular, where he leads circular economy projects in the cultural and industrial sectors. He is also responsible for Basque Green Film, an initiative of the Basque Government's Department of Culture and Language Policy to promote sustainable film in the Basque Country. In this role, he advises production companies to minimise the environmental impact of feature film production. She also gives workshops in laboratories and festivals on green production and sustainability applied to screenwriting.
Elham Ehsas is a BAFTA nominated and Oscar-shortlisted writer/director working in Film and Television. He loves stories that explore what it means to be human, how the tiniest of moments can change us forever through connection, and where hope can take us if we are allowed to dream. His debut short Our Kind of Love was BAFTA long-listed in 2019 and has been screened at festivals worldwide. The film has garnered over 3.6 million views on YouTube to date. His latest short film Yellow was BAFTA nominated in 2024 and shortlisted for the Academy Awards in the same year.
Elham is also part of BAFTA Connect as well as BBC Voices, both prestigious mentorship schemes championing new voices.
Nerea Ramírez is an environmentalist and postgraduate in Environmental Education. She has been part of the environmental movement in Madrid for decades in Ecologistas en Acción and in feminist collectives such as Feministas por el Clima or the feminist choir Malvaloca. She is part of projects and self-managed alternatives within social and solidarity economy networks, such as Entrepatios or the Madrid Social Market. Since 2022, she has been coordinator of the ecofeminism area of Greenpeace Spain.