This conversation will address the importance of diverse and equal representation both on- and off- screen. The discussion will focus on the importance of including people with disabilities in films, creating compelling stories and characters and will attempt to answer questions such as: What are the most common mistakes when hiring a person with a disability? How to make film sets more accessible? In addition, it will examine how diversity in production, directing and screenwriting roles is crucial to ensure a more inclusive film industry. With this session, organised in collaboration with the British Film Institute, the Festival wants to turn the spotlight on the fact that greater inclusion not only enriches the stories told, but also has a positive impact on society by reflecting and validating human diversity.
Clare Baines (she/her) is an Inclusion Partner at the British Film Institute (BFI), focusing on accessible filmmaking & exhibition. She is also the founder of The Crip Club, a pioneering community and podcast dedicated to challenging ableism in film. Through these roles, Clare advocates for authentic disability representation, celebration of Disabled talent and joy and seeks to bring disability justice to the screen industry.
His currently building two giant Staffordshire Dogs in Stoke on Trent City centre, with funding from The Arts Council of England.
Shani Dhanda is a Disability Inclusion and Accessibility Specialist, Social Entrepreneur and Broadcaster. Recognised as the UK's most influential disabled person and the BBC's 100 Women Laureate of 2020, Dr Shani Dhanda sparks transformative change as a consultant, collaborating with businesses and brands to authentically embrace inclusion and accessibility. Her expertise in disability inclusion has had a profound global impact, collectively reaching over 1.5 million employees worldwide. Navigating the world as a South Asian woman experiencing disability, her intersectional activism serves as a catalyst for challenging social inequality worldwide through entrepreneurial ventures, founding initiatives like Diversability, the Asian Woman Festival and the Asian Disability Network. Beyond her TV presence, eight executive and five ambassadorial roles, Shani's impact extends to over 250 conferences worldwide, sharing stages with luminaries such as Michelle Obama and Hillary Clinton. Her work as a changemaker has earned her over twenty-five honours and awards.