In 1988, the Cuban State started to build a monumental tomb for the guerrilla fighter Ernesto 'Che' Guevara, despite the fact that his body was still missing in the Bolivian forest. Amid controversies and conspiracy theories, the Communist Party commissioned aficionado filmmakers Secades and Garcia to document the work, with the backing and supervision of the revolutionary armed forces. Nace una plaza is the documentary resulting from this experience.