Berlin, New Years Day, 1955. A stunned vacant looking young woman, Pauline, is arrested by the police while presenting a false, bloodstained passport. Anna and Karl, her presumed neighbors, go to the station to identify her. there, in the presence of the police, Pauline suddenly slaps Anna. The latter doesn't flinch; rather, encouraged by her husband, she explains the outburst with a story whose only innocent character is their son.