While handing out food parcels for an American charitable organisation, Ferdinando Esposito is recognised by a tourist he had swindled only a few days earlier by selling him a coin he had sworn was an antique. After a long chase, the culprit is arrested by copper Bottoni, but manages to escape. In order not to lose his job, the cop has to find the wrongdoer before three months are up. He makes friends with the Esposito family with the intention of setting a trap for the thief, but the two families' sons become friends. Both cop and robber come to an agreement on how to go about the arrest: while Esposito pretends he is going on a trip, Bottoni will take care of his family until he comes home.