Town clerk Carmine de Carmine's new coat has a devastating effect on his character, bringing him out of his shell and giving him the courage to attend a party at the secretary-general's house where he even dances with Caterina, the mayor's mistress. When his coat is stolen on his way out of the gathering and the police do nothing to get it back, he turns to the mayor, who sends him packing for his outrageous behaviour. Carmine dies in desperation and his burial coincides with the arrival to the city of an important bigwig, for whom the mayor plans to role out the red carpet. But Carmine's ghost has decided to take revenge on the mayor and one night it ruins his coat.